Det här är Göteborgs Vattenskidklubb!
- Bildades 1963
- Drivs som en ideell förening
- Medlemsantal ca 50 st
- Våra medlemmar är aktiva inom vattenskidåkningens samtliga grenar: slalom, hopp och trick.
Verksamheten
Vattenskidåkning är en sport för alla! Våra medlemmar är i åldrarna allt från barn till seniorer och inom klubben finns både nybörjare, samt tävlingsåkare. Vi arrangerar olika festligheter t.ex. företagsåkning, svensexor och möhippor. Vid klubbstugan finns även möjligheter till sol, bad och grillning.
Att vara medlem i Göteborgs Vattenskidklubb
GVSK är en ideell idrottsförening, vilket innebär att det är medlemmarnas egna insatser som bygger upp föreningen.
Välkommen till GVSK
Vi vill att du tar dig några minuter och läser igenom denna skrift.
Här följer information, några tips och våra förväntningar på dig.
Allt för att du lättare skall komma in i klubben och bli accepterad som medlem.
Medlemskapet i klubben
Man blir medlem genom att man betalar medlemsavgiften eller åker ett provåk, läs mer under avgifter.
Klubben är i första hand till för dig som medlem och blivande medlemmar, men vill du som medlem ta med en gäst upp till klubben som vill prova på att åka så är han/hon välkommen.
Tänk dock på att inte ta med för många gäster samtidigt, det finns inte någon garanti att alla gästerna hinner åka om det är många medlemmar uppe.
Det går bra att göra 2-3 gäståk på en säsong, vill man åka mer så skall man bli medlem och betala åkavgiften.
Att åka i GVSK
Lån av utrustning
När man som nykomling kommer till klubben går det bra att, till en början, låna utrusning som skidor, wakeboard, våtdräkt och väst.
För att hitta en storlek som passar, fråga någon medlem som hjälper dig att hitta rätt.
När man varit med ett tag och insett att man vill hålla på med denna sport så köper man sin egen utrustning. Dels för att det är bekvämare att ha egen utrusning dels för att klubbens utrustning är till för utlåning inte permanent bruk.
Vårt viktigaste redskap, båten, är i huvudsak byggd för att optimera utförandet av grenarna slalom, trick och hopp. All nedlastning i form av barlast är inte tillåten i båten.
Turordning m.m.
Turordningen räknas efter den ordning som man kommer till anläggningen.
Medlemmar har förtur framför besökare.
När det är många uppe på klubben så har vi ett kösystem för att hålla reda på turordningen, åkarens namn skriv på en whiteboard i turordning och bildar en åklista.
Max åktid vid kö är 10 min.
Du som är på tur att åka skall vara ombytt (uppvärmd) och klar på bryggan när båten kommer in. När det är många som vill åka på klubben så får båten inte stå till utan den måste gå hela tiden.
En besökare kan inte garanteras åkning om det är många medlemmar som står på tur. Besökare köper ett provåk och skrivs upp på åklistan. En besökares turordning kan förändras om det kommer många medlemmar som vill åka.
Hur vet man vems tur det är att åka?
Vid en första anblick kan det verka svårt att reda ut vems tur det är att åka.
De etablerade medlemmarna vet att det är turordningen först till klubben åker först som gäller men ofta kan det bli avsteg från ordningen och det kan göra det hela lite förvirrande när man är ny.
Det är inte heller självklart vilka som skall åka och vilka som tittar på.
Fråga om du inte vet när det är din tur.
Det är viktigt att man tar hänsyn till de som kommer lite senare.
Medlemmarna måste se till att sätta fart på åkningen när det börjar bli kö.
Många medlemmar vill hinna med att åka mer än ett åk på en kväll.
Vi förväntar oss engagemang av dig som medlem!
För att vi skall trivas med dig och du med oss så förväntar vi oss mer än att du bara kommer upp tar ditt åk och åker hem igen.
Klubbens existens bygger på att vi alla hjälper till.
Det finns ingen “ordningsman” här utan alla får dra sitt strå till stacken.
Några grunder:
- Allt man tar fram, utrustning ur containern, porslin m.m. ställer man tillbaka när man använt det.
Siste man skall inte behöva gå och samla in saker som andra plockat fram. - Allt skräp, matrester, pizzakartonger, pantflaskor m.m. tar man själv med sig hem igen. Vi har ingen sophämtning på klubben. Vi har provat att ha en gemensam sopsäck men ingen vill ta med den i sin bil när den är full och luktar, så det är ingen bra idé.
- Coachning, det förväntas att att du är med och hjälper till att coacha andra medlemmar, i båten men även på land.
Som medlem är man en förebild för andra medlemmar. Känner man inte att man kan tillräckligt mycket för att coacha så är det lika viktigt att man engagerar sig i att följa med i båten som passagerare. Om inte annat utav säkerhetsskäl. (Alltid minst 2 i båten vid åkning för att försäkringen skall gälla). - Det finns en lista uppsatt med saker som skall göras på anläggningen.
Det kan till exempel vara löpande saker som att gräset skall klippas när det blir långt men även projekt som skall genomföras. - Vi förväntar oss att du kan hjälpa till vid tävlingar, skidskolor och vid företagsåk.
- När vi inte är på klubben skall anläggningen se snygg och proper ut. Det är många som bor i närheten som tar sina promenader förbi här och det är viktigt att vi inte får problem med grannarna. Alltså, det är inte siste mans problem utan var och ens ansvar att anläggningen alltid ger ett bra intryck.
- På för- och eftersäsong så har vi arbetsdagar när anläggningen skall tas i bruk och stängas för vintern. Vi förväntar oss givetvis att du är med och hjälper till även då.
- Vet du inte vad du kan hjälpa till med – Fråga!
Dra in pengar till klubben
När du är medlem hos oss så slipper du sälja Bingolotter men det finns andra saker som du kan bidra med.
För att dra in pengar till klubben arrangerar vi möhippor och svensexor samt företagskvällar.
Vi förväntar oss att du försöker marknadsföra klubben så vi kan sälja företagskvällar eftersom det är en bra inkomstkälla som är förhållandevis enkel att genomföra för oss.
Det finns material om företagskvällar att dela ut.
Vidarebefordra de intresserade till Per eller Johan som tar hand om bokning, pris och tider m.m.
Har du egna idéer på hur vi kan dra in pengar till klubben?
-> Kontakta styrelsen –alla förslag är välkomna!
Tycker du att detta låter spännande och intressant så är du varmt välkommen att bli medlem i GVSK.
Känner du däremot att detta inte passar dig så skall du söka dig till en annan klubb.
Säkerhet
Det är förenat med risker att åka vattenskidor och wakeboard och är det mycket viktigt att man är noga med säkerheten.
Därför är det viktigt att kommunikationen mellan båtförare och åkare fungerar.
Av säkerhetsskäl skall det alltid följa med en passagerare i båten.
Tecken
1 Tummen upp = Högre fart.
2 Tummen ner = Lägre fart.
3 Pekfinger & tumme i rund ring = OK.
4 Handen förs vågrätt framför kroppen = Samma fart, farten är bra.
5 Handen på huvudet = Jag vill åka iland.
6 Vid fall sträck händerna ihopkopplade över huvudet som tecken på att du inte är skadad.
7-8 Båtförare håller armen utsträckt åt det hållet båten skall svänga.
9 Handen mot halsen = Stanna omedelbart.
Om du är tveksam, fråga någon medlem om hjälp
Bad vid bryggan
Det är tillåtet att bada vid bryggan så länge man inte riskerar att komma i vägen för båt eller åkare.
Båtförare och åkare har inte möjlighet att hålla uppsikt efter badande när de åker.
När båten är på väg in till bryggan så skall man som badande hålla sig ur vägen.
Vända vid åkning i slalombanan
För dig som åker slalom i banan så finns det en viktig sak att tänka på.
När båten vänder i ändarna på sjön så måste man stå bakom båten, alltså innanför den yttre svallvågen.
Båten går mycket nära land.
Fråga om du är osäker på vad som menas.
Bensin
Vi har inte tillstånd att förvara medlemmarnas egna bensin på klubben utan bara en begränsad mängd klubbensin.
I båten finns ett dunkställ för 20 liters Jeepdunkar.
När man är medlem så åker man på egen bensin (blyfri 95) och egen Jeepdunk.
För besökare som provar på, möhippor och svensexor m.m. så har klubben bensin.
Om man har svårt att ta med en 20-litersdunk (exempelvis på moped) så går det bra att ta med en 5 liters reservdunk och hälla över det i vår “lånedunk” som alltid står tom och sedan efter åkning hälla tillbaka det som blev över i sin egna dunk igen.